Home CAMO Inspecteurs
CAMO Inspecteurs


De CAMO van de KNVvL kent twee soorten inspecteurs: ARC-inspecteurs en AMP-inspecteurs. Een ARC-inspecteur is bevoegd om een ARC af te geven, een AMP-inspecteur is bevoegd een onderhoudsprogramma goed te keuren.

Inspecteurs van de CAMO voeren deze taken uit conform de procedures beschreven in de CAME.

Inspectietaken


Voor de inspecteurs zijn er gedetailleerde werkinstructies beschikbaar voor de volgende inspectietaken:

  • Goedkeuren van onderhoudsprogramma's
  • Uitvoeren van AR-inspecties en afgeven van AR-Certificaten
  • BVL verlenging van Annex II zweefvliegtuigen
  • ARC verlenging van Duits geregistreerde zweefvliegtuigen
  • Importeren en exporteren van zweefvliegtuigen
Lees meer >>>

Training & Informatie


Elke CAMO inspecteur ontvangt bij de aanstelling een initiële training. Het beleid voor herhalingstrainingen is in de CAME vastgelegd: "De herhalingstraining zal worden gegeven doormiddel van nieuwsbrieven en/of presentaties tijdens de 2 jaarlijkse technicus conferentie".

Daarnaast communiceert de CAMO-leiding met de inspecteurs zoveel mogelijk door middel van (e-mail) nieuwsbrieven. Hierbij een overzicht van alle tot op heden verstrekte informatie:

Training: E-mail en nieuwsbrieven:

Herhalings training 2016 (Technicus Conferentie 26-11-2016) Herhalings training 2013 (Technicus Conferentie 28-09-2013) Herhalings training 2011 (Technicus Conferentie 24-09-2011) Initiële training (november 2009)

Hoe word ik ARC- of AMP-inspecteur?


Om een AMP-inspecteur te worden moet je aan de volgende eisen voldoen:

  1. Je hebt minimaal drie jaar ervaring op het gebied van vliegtuigonderhoud;
  2. Je hebt kennis van de inhoud van het CAME;
  3. Je hebt algemene kennis van Part-M en van relevante nationale regelgeving;

Om een ARC-inspecteur te worden moet je aan dezelfde eisen voldoen als AMP-inspecteur, bovendien:

  1. dien je een AML (Aircraft Maintenance License) te hebben;


Aanmelding als aspirant-inspecteur
Het aanvragen van nieuwe ARI en/of AMPI bevoegdheden verloopt volgens een vast proces wat is beschreven in deze werkinstructie. Om je aan te melden als inspecteur moet je de onderstaande documenten opsturen naar de Coördinator Continuing Airworthiness van de CAMO:

De kandidaat stuurt zijn aanvraag aan de CCA- Coördinator Continuing Airworthiness (EASA FORM 4, CV, motivatiebrief, aanbevelingsbrief). De CCA doet een eerste beoordeling van de aanvraag (compleet). Daarna beoordeelt het inspectie instituut de kandidaat op verzoek van de CCA. Indien het II- inspectie instituut akkoord is zal de coördinator van het II de kandidaat informeren over een audit van zijn kennis van o.a. PART M, het CAME en het uitvoeren van een supervised review van een ARC inspectie en/of AMP goedkeuring.

Indien de kandidaat de audit en supervised review met goed gevolg heeft afgelegd, informeert de Coördinator van het Inspectie Instituut de Coördinator Continuing Airworthiness (CCA). De CCA stuurt alle informatie van de kandidaat samen met een verslag van de audit naar ILT. De kandidaat krijgt een rekening van ILT. Na betaling volgt binnen 8 weken een goedkeuring van ILT. Na ontvangst van de acceptatie van ILT door de CAMO krijgt de kandidaat een aanstellingsbrief van de accountable manager.


Voorbereiden van de Audit en Supervised Review / Opleidingsmateriaal
Aspirant-inspecteurs dienen samen met een gekwalificeerde ARC- / AMP-inspecteur het cursusmateriaal van de initiële training (zie boven) door te nemen en tevens de herhalingstrainingen en nieuwsletters te bestuderen. Verstandig is het verder de opbouw van PART M (te vinden op de EASA website), de opbouw van vliegtuigdocumentatie (boorddocumenten, en levensloopadministratie),en indeling van het OHP-onderhoudsprogramma) eigen te maken. Uiteraard dient men ook het CAME gelezen te hebben en met het CAME te kunnen werken.