Home Zweefvliegtuig
Regelgeving m.b.t. onderhoud aan zweefvliegtuigen


Hoe het onderhoud aan zweefvliegtuigen georganiseerd dient te zijn is vastgelegd in de Europese regelgeving van EASA. Deze regelgeving EASA Part-M is vanaf 2008 in Nederland geintroduceerd en sinds 2009 middels de KNVvL CAMO volledig operationeel. In Part-M zijn ... Lees meer >>>

Publicaties m.b.t. de regelgeving


Airworthiness Directives (AD's) worden vanaf 2004 door EASA gepubliceerd. In de oude Nederlandse sitatie noemden we deze aanwijzingen BLA's (Bijzondere LuchtwaardigheidsAanwijzigen). Alle door EASA uitgegeven AD's ... Lees meer >>>

Techniek: onderhoud en materialen

Onderhoud laklaag van kunststof zweefvliegtuigen
In het blad Segelfliegen van januari 2004 stond een interessant artikel over de onderhoud van de laklaag van kunststof vliegtuigen.
Download: Mehr als nur Pflege und Schutz vor den Lack.

Vervanger harssysteem Epikote 162 Laromin C260
Veel zweefvliegtuigen zijn gebouwd met het harssysteem Epikote 162 Laromin C260. BASF is met de fabrikage van de Laromin C260 gestopt. Als zweefvliegtechnicus wil je natuurlijk bij een reparatie schade herstellen met hetzelfde harssysteem. Helaas lukt dit dus niet meer. De firmat Schleicher heeft dit probleem ook geconstateerd en de volgende TM gepubliceerd: Schleicher vervanging Epikote Laromin. Schleicher adviseert dus voor reparaties in het vervolg Martin G. Scheufler Laminierharz L335 en Harder 335 te gebruiken. Dit harssysteem is in verpakkingen van 1 kg bij Service Center Terlet te koop.Bekijk hier de specificaties van L335/H335.

Downloads

Algemeen
Weeg- en zwaartepuntsformulier en inventarislijst in excel

Uitslagenformulieren
Uitslagenformulier ASK 13
Uitslagen formulier Junior
Uitslagenformulier DG 300
Uitslagenformulier Twin III
Uitslagenformulier Duo Discus

Inspectieschema's
Voorbeeld van een 1000-uur inspectie voor een SZD-51-1 Junior
Voorbeeld van een 3000 uur inspectieschema voor een LS3